Abstract
Background: Interventions to reduce potentially risky hospitalizations among nursing home residents are highly relevant for patient safety and quality improvement. A catalog of nursing home-sensitive conditions (NHSCs) grounds the policy recommendations and interventions. Methods: In two previous research phases, an expert panel developed a catalog of 58 NHSCs using an adapted Delphi-procedure (the RAND/UCLA Appropriateness Method). This procedure was developed by the North American non-profit Research and Development Organisation (RAND) and clinicians of the University of California in Los Angeles (UCLA). We present the third phase of the project focused on the development of interventions to reduce NHSCs starting with an expert workshop. The workshop results were then evaluated by six experts from related sectors, supplemented, and systematically used to produce recommendations for action. Possible implementation obstacles were considered and the time horizon of effectiveness was estimated. Results: The recommendations address communication, cooperation, documentation and care competence as well as facility-related, financial, and legal aspects. Indication bundles demonstrate the relevance for the German healthcare system. To increase effectiveness, the experts advise a meaningful combination of individual recommendations. Discussion: By optimizing multidisciplinary communication and cooperation, combined with an– also digital – expansion of the infrastructure and the creation of institution-specific and legal prerequisites as well as remuneration structures, an estimated 35% of all hospitalizations, approximately 220,000 hospitalizations for Germany, could be prevented. The implementation expenditure could be refinanced by avoided hospitalization savings amounting to 768 million euros.
| Translated title of the contribution | Nursing home-sensitive conditions and approaches to reduce hospitalization of nursing home residents |
|---|---|
| Original language | German |
| Journal | Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz |
| Volume | 66 |
| Issue number | 2 |
| Pages (from-to) | 199-211 |
| Number of pages | 13 |
| ISSN | 1436-9990 |
| DOIs | |
| Publication status | Published - 02.2023 |
Funding
Maria Paula Valk-Draad (Lehrstuhl für Management und Innovation im Gesundheitswesen, Fakultät für Wirtschaft und Gesellschaft, Universität Witten/Herdecke, Witten, Deutschland; Lehrstuhl für Community Health Nursing, Fakultät für Gesundheit, Universität Witten/Herdecke, Witten, Deutschland); Katja Stahl (OptiMedis AG, Hamburg, Deutschland; Institut für Gesundheitswissenschaft, Universität zu Lübeck, Lübeck, Deutschland); Christel Bienstein (Pflege e. V., Berlin, Deutschland); Hans-Jürgen Heppner (Lehrstuhl für Geriatrie, Fakultät für Gesundheit, Universität Witten/Herdecke, Witten, Deutschland; Institut für Biomedizin des Alterns, FAU Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Deutschland); Andreas Sönnichsen (Facharztpraxis für Innere Medizin und Allgemeinmedizin, Salzburg, Österreich); Hagen Sjard Bachmann (Lehrstuhl für Pharmakologie und Toxikologie, Fakultät für Gesundheit, Universität Witten/Herdecke, Witten, Deutschland); Petra Thuermann (Lehrstuhl für Klinische Pharmakologie, Fakultät für Gesundheit, Universität Witten/Herdecke, Witten, Deutschland; Philipp Klee-Institut für Klinische Pharmakologie am Helios Universitätsklinikum Wuppertal, Wuppertal, Deutschland); Oliver Gröne (OptiMedis AG, Hamburg, Deutschland); Paula Zietzsch (OptiMedis AG, Hamburg, Deutschland); Helmut Hildebrandt (OptiMedis AG, Hamburg, Deutschland); Thomas Klie (AGP Sozialforschung, FIVE – Forschungs- und Innovationsverbund der Evangelischen Hochschule Freiburg e. V., Freiburg, Deutschland); Sabine Bohnet-Joschko (Lehrstuhl für Management und Innovation im Gesundheitswesen, Fakultät für Wirtschaft und Gesellschaft, Universität Witten/Herdecke, Witten, Deutschland) Das dieser Veröffentlichung zugrunde liegende Projekt wurde aus Mitteln des Innovationsfonds beim Gemeinsamen Bundesausschuss unter dem Förderkennzeichen 01VSF18026 gefördert. Auch möchten wir allen Expertinnen und Experten, die während der Pandemie Zeit in dieses Projekt investiert haben, sowie den beteiligten sechs Gesetzlichen Krankenversicherungen, die uns Sekundärdaten zu Verfügung gestellt haben, herzlich für ihre Beteiligung und Unterstützung danken.
Research Areas and Centers
- Health Sciences
DFG Research Classification Scheme
- 2.22-02 Public Health, Healthcare Research, Social and Occupational Medicine
- 2.22-24 Biogerontology and Geriatric Medicine