TY - JOUR
T1 - Antibiotic stewardship: Structure and implementation
AU - Friedrichs, Anette
AU - Kramme, Evelyn
AU - Weis, Sebastian
AU - Pletz, Mathias
N1 - Funding Information:
A. Friedrichs: A. Finanzielle Interessen: Forschungsförderung zur persönlichen Verfügung: Bundesministerium für Gesundheit (BMG), Robert Koch-Institut. – Referentin bei ABS-Kursen (Akademie für Infektionsmedizin, Ärztekammer Schleswig-Holstein und Hessen). – B. Nichtfinanzielle Interessen: Angestellte Oberärztin, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Leitung ABS, klinische Infektiologie | Mitgliedschaften: Kommission Antiinfektiva, Resistenz und Therapie (ART) am Robert Koch-Institut (berufenes Mitglied), Deutsche Gesellschaft für Hygiene und Mikrobiologie (DGHM), Deutsche Gesellschaft für Innere Medizin (DGIM), Deutsche Gesellschaft für Infektiologie (DGI), European Society of Clinical Microbiology and Infectious Diseases (ESCMID). E. Kramme: A. Finanzielle Interessen: Forschungsförderung zur persönlichen Verfügung: BMG. – Vortragshonorar und Fortbildung: Gilead, Astellas, Pfizer, MSD, Fortbildung: Bayer, regelmäßiges Honorar im Rahmen der Organisations- und Vortragstätigkeit für ABS-Kurse: DGI. – B. Nichtfinanzielle Interessen: Angestellte Oberärztin, Innere Medizin, Infektiologie, Leitung ABS, Klinik für Infektiologie und Mikrobiologie, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Lübeck | Mitgliedschaften: DGI (stellvertretender Vorsitz Sektion ABS), Deutsche Gesellschaft für Tropenmedizin und Globale Gesundheit (DTG). S. Weis: A. Finanzielle Interessen: Forschungsförderung: Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG), Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF), Europäische Kommission. – Vortragshonorare: MSD, ViiV, InfectoPharm. – Advisory Board: BioTest (einmalig). – B. Nichtfinanzielle Interessen: Angestellter, Institut für Infektionsmedizin und Krankenhaushygiene, Universitätsklinikum Jena | Mitgliedschaften: DGIM, DGI, DGT, Cochrane Society, ESCMID Study Group for Bloodstream Infections. M. Pletz: A. Finanzielle Interessen: Forschungsförderung: DFG, BMBF, Europäische Kommission, Pfizer. – Vortragshonorare: MSD, Pfizer, Thermo Fisher, Bayer, InfectoPharm, Biotest. – Advisory Board ohne persönliches Honorar: Pfizer, MSD, Bayer, Gilead, Shionogi, Thermo Fisher. – B. Nichtfinanzielle Interessen: Direktor, Institut für Infektionsmedizin und Krankenhaushygiene, Universitätsklinikum Jena, Gutachter: Europäische Union, DFG, Schweizerischer Nationalfonds – Nationales Forschungsprogramm für Antibiotikaresistenzen | Mitgliedschaften: European Respiratory Society (ERS), ESCMID, CAPNETZ (Vorstand), Deutsche Sepsis-Gesellschaft (Vorstand), Paul-Ehrlich-Gesellschaft (Vorstand), DGI (Vorstand).
Publisher Copyright:
© 2020, Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
Copyright:
Copyright 2020 Elsevier B.V., All rights reserved.
PY - 2020/10/27
Y1 - 2020/10/27
N2 - Antibiotic resistance is a part of bacterial evolution and therefore unavoidable. Scarcity of novel treatment options requires prudent use of available antibiotics in order to decelerate the spread of resistance. This is the aim of antibiotic stewardship (ABS) programmes. The implementation of strategies that optimize antibiotic prescription and therapy necessitates the deployment of personnel as well as of structural resources. Necessary requirements for staff and strategies based on their evidence are described in the updated German S3 ABS Guideline. In the future, patients with infectious diseases will benefit from accelerated microbiological diagnostics as early adequate treatment not only reduces antibiotic consumption but also improves patient outcome. In addition, training of infectious disease specialists will substantially contribute to enhanced quality of care of patients with infectious disease.
AB - Antibiotic resistance is a part of bacterial evolution and therefore unavoidable. Scarcity of novel treatment options requires prudent use of available antibiotics in order to decelerate the spread of resistance. This is the aim of antibiotic stewardship (ABS) programmes. The implementation of strategies that optimize antibiotic prescription and therapy necessitates the deployment of personnel as well as of structural resources. Necessary requirements for staff and strategies based on their evidence are described in the updated German S3 ABS Guideline. In the future, patients with infectious diseases will benefit from accelerated microbiological diagnostics as early adequate treatment not only reduces antibiotic consumption but also improves patient outcome. In addition, training of infectious disease specialists will substantially contribute to enhanced quality of care of patients with infectious disease.
UR - http://www.scopus.com/inward/record.url?scp=85094113564&partnerID=8YFLogxK
UR - https://www.mendeley.com/catalogue/0c5390e4-1bb8-3e2e-a89a-98636f14b92b/
U2 - 10.1007/s00063-020-00745-5
DO - 10.1007/s00063-020-00745-5
M3 - Zeitschriftenaufsätze
AN - SCOPUS:85094113564
SN - 2193-6218
JO - Medizinische Klinik - Intensivmedizin und Notfallmedizin
JF - Medizinische Klinik - Intensivmedizin und Notfallmedizin
ER -